Jeśli w codziennej pracy musisz wybierać między zadowoleniem klienta a własnym komfortem – to znak, że czas na zmianę! Powszechnie wiadomo, że najlepsze efekty osiąga się dzięki działaniu zgodnie z wartościami. Wzajemny szacunek, zaufanie i dobra komunikacja w połączeniu z asertywnością, to podstawa udanych relacji biznesowych. Zastosuj tych 6 porad i przekonaj się, że asertywna współpraca przynosi korzyści nie tylko Tobie, ale i Twoim klientom!
Asertywna współpraca to wartość dla Twojej sieci kontaktów na LinkedIn
W dzisiejszych czasach działanie w social mediach to podstawa. Profesjonalne portale jak np. LinkedIn, umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców z Twojej branży. Zgodnie z raportem LinkedIn w Polsce w 2022 roku. Styczeń[1] ok. 20% użytkowników to osoby na stanowiskach decyzyjnych. Natomiast 200 tys. prowadzi konta firmowe. Zwróć na to szczególna uwagę, ponieważ dla Twoich potencjalnych partnerów biznesowych, asertywna współpraca będzie nie tyle wartością dodaną, co – oczekiwaną. Jeśli szukasz sposobów na pozyskiwanie kontaktów na tym portalu zapraszam tutaj.
Zdefiniuj typ relacji z klientem obowiązujący w ramach asertywnej współpracy
Rozpoczynając współpracę z klientem, musisz jasno określić typ łączącej Was relacji. Ma mieć charakter czysto biznesowy. Zadbaj więc o wyznaczenie wyraźnych granic, ponieważ ich brak zaburzy równowagę między życiem prywatnym a pracą. Nie staraj się być dobrym znajomym, który chętnie wysłucha o problemach domowych klienta. Bądź profesjonalny i poświęcaj swój czas na obowiązki. Pamiętaj, że w łączącej Was relacji, chodzi o uzyskanie konkretnych korzyści biznesowych – oboje oczekujecie zadawalającego wyniku współpracy.
Wyznacz sposoby komunikacji z klientem
Wyobraź sobie, że Twój klient w rozmowie telefonicznej, podaje inne dane niż w wiadomości SMS. Na dodatek nowe zadania są sprzeczne z uzgodnionym mailowo harmonogramem. Taka sytuacja powoduje stres, wprowadza chaos i wydłuża czas wykonania zadania. Żeby tego uniknąć, wyznacz jeden kanał komunikacji np. mail i traktuj go jako jedyną dostępna opcję. Oczywiście możesz ustalić „awaryjną” formę kontaktu dostępną w nagłych wypadkach. Uważaj jednak, żeby wyjątek nie zamienił się w regułę.
Zadbaj, by asertywna współpraca dotyczyła też realizacji i przekazywania zadań
Jasne określenie zasad obowiązujących we współpracy, to podstawa efektywnego działania. W związku z tym, koniecznie ustal z klientem reguły dotyczące wykonywania przez Ciebie obowiązków. Wskaż dni i godziny pracy, zakres i możliwości działania, czas potrzebny na realizację danego projektu, metody jakie wykorzystasz, spodziewane efekty, możliwe przeszkody – wszystko co według Ciebie jest istotne. Podkreśl, że każda zmiana jaką chciałby wprowadzić klient, wiąże się z konsekwencjami np. zwiększą się koszty lub wydłuży czas realizacji.
Dbaj o swój komfort i poczucie własnej wartości
Na pewno określenie „klient nasz pan” słyszałeś wielokrotnie. Nie zapominaj jednak, że jakość końcowej usługi/produktu, zależy nie tylko od Twoich umiejętności, ale i samopoczucia. Dlatego tak ważnym jest dbanie o samorozwój i komfort psychiczny. Wskazaną praktyką jest wyznaczenie granicy między pracą a życiem prywatnym. Pozwala to na mentalną regenerację i ogranicza ryzyko wystąpienia wypalenia zawodowego. Jest to szczególnie istotne, ponieważ zgodnie z danymi STADA Health Report 2022, na jego granicy może znajdować się już ok. 26% polskich pracowników.
Asertywna współpraca to umiejętność, której możesz się nauczyć
Dla niektórych, asertywna współpraca może wydawać się odległym marzeniem. Nie traktuj jej jednak, jako coś nieosiągalnego – to umiejętność, której możesz się nauczyć. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele poradników, szkoleń i warsztatów, dzięki którym możesz zdobyć kompetencje miękkie potrzebne w biznesie. Asertywność, skuteczna komunikacja, kreatywność, odporność na stres, inteligencja emocjonalna – to tylko niektóre z umiejętności jakie warto rozwijać. Jeśli zadbasz o poszerzanie własnych zdolności, zauważysz pozytywną zmianę w relacjach z partnerami biznesowymi.
Jeśli chcesz mieć przejrzyste relacje z klientami, tworzyć udane projekty i przy okazji oszczędzić sobie nerwów – zadbaj, żeby asertywna współpraca była Twoją nadrzędną zasadą. Pamiętaj, że asertywny nie oznacza nieuprzejmy i złośliwy. W biznesie to wyznacznik profesjonalizmu, pewności siebie i szacunku – tak do klienta, jak i samego siebie!
[1] Dane z raportu Adriana Gamonia „LinkedIn w Polsce w 2022 roku. Styczeń” strona: www.adriangamon.com/raport